“Vijolītes” trīs gadu darbības kopsavilkums. Čakls darbiņš un muzicēšanas prieks.

Studijas “Vijolīte” 3 gadu dzimšanas dienai par godu (pirmā nodarbība fiksēta 2015. gada 10. septembrī), dāvanā rakstisks atskats uz šajā laikā paveikto. (Pagājušajā gadā savukārt tam bija veltīta “bilžu parāde” – var skatīt šeit).

Skolnieki

Studijā vienmēr ticis gaidīts ikviens spēlētgribētājs  jebkurā vecumā, ar jebkādu pieredzi – galvenais, bruņojies ar vēlēšanos apgūt vijoles vai alta spēli. Studijas pieredze parādīja, ka strauji progresēt iespējams, apmācību uzsākot ne tikai 6 gadu vecumā, bet arī 9, 10, 12, 14, 18, 30, 40…, ka cilvēkam tiktiešām piemīt apbrīnojama spēja mācīties mūža garumā! Tāpat varēja pārliecināties, ka nav “nemuzikālu” vai “netalantīgu” bērnu, pusaudžu un pieaugušo – tikai jāļauj katram attīstīties savā tempā, un katram arī individuāli jāiegulda kaut neliels, bet regulārs darbiņš. Ievērojot šos nosacījumus, var teikt, ka nav bijis neviena, kas kādā uzstāšanās reizē būtu bijis jāatstāj “aizkulisēs”. Kopumā individuālās nodarbības studijā trīs gadu laikā apmeklējuši  ap 40 skolniekiem – gan mazi, gan lieli – pārsvarā iesācēji; gan tīra muzicēšanas prieka, gan arī profesinālu mērķu vadīti; no Rīgas, Salaspils, Ogres, Ķekavas, Ikšķiles, Jelgavas, Skrīveriem u.c.; vasaras un citos brīvlaikos arī tālāki viesi – no Šveices, Vācijas, Nīderlandes, Amerikas. Pēdējo divu mācību gadu laikā individuālās nodarbības regulārā kārtā apmeklēja ap 25-27 skolniekiem nedēļā (kas, šķiet, arī varētu būt viena pedagoga kapacitātes griesti, vēloties nodrošināt kvalitatīvu nodarbību saturu). Var atcerēties, ka darbības sākumā studijā mācījās, un pirmo koncertu 2015. gadā 5. decembrī k/n “Rīgavas” kamerzālītē sniedza 6 skolnieki. Trīs gadu laikā studija piepildījusies ar aizrautīgi muzicējošiem vijolniekiem un altistiem, kuri gūst prieku sev un sniedz to saviem tuvajiem, iepriecina klausītājus mazākos un lielākos koncertos, un gūst panākumus arī profesionālajā laukā.

Koncerti

Uzstāšanās ir svarīga instrumenta spēles apgūšanas daļa. Nebūs pārspīlējums sacīt, ka simts vislabākajās nodarbībās nevarēs iemācīties to, ko līdz ar gatavošanos, vienā uzstāšanās reizē. Laba skola ir gan veiksmes, gan piedzīvotie misēkļi – tādos gadījumos secinām, ka esam atklājuši vēl vienu veidu, “kā nevajadzētu nākamreiz”, un turpmākajā periodā pievēršam tam uzmanību nodarbībās. Un atceramies, ka misēkļus atskaņojumā mēdz piedzīvot arī profesionāli mūziķi – pat visizcilākie. Uzstāšanās brīža tuvošanās lielākoties sniedz arī nepieciešamo dzinuli vingrināties cītīgāk, un pati uzstāšanās, neskatoties uz uztraukumu, ko mācāmies neizrādīt, ļauj izjust patieso, dzīvo mūzikas prieku. Nereti pēc koncerta, jau nākamajā nodarbībā bērni jautā: “Un kad būs nākamais koncerts?” Tāpēc “Vijolītē” koncertēšanai tiek piešķirta liela nozīme, organizējot gan studijas koncertus, kuros iespēja uzstāties ir ikvienam, gan izmantojot muzicēšanas iespējas citu organizētos pasākumos.

Pārskatot notikumu arhīvu (skatīt sadaļu Koncerti Vijolītes blogā), var konstatēt, ka trīs gados sniegti 32 koncerti – lieli un mazi, publiski un mājkoncerti; uzstāšanās pilsētas bijušas dažādas un koncertēšanas konteksti daudzveidīgi.

Salaspilī esam muzicējuši k/n “Rīgava” kamerzālē (“Pirmo notiņu svētki”), k/n “Energētiķis” Lielajā zālē (ieskandinot Ziemassvētku koncertu), Salaspils sociālajā centrā (Starptautiskajai Bērnu aizsardzības dienai veltīts pasākums), Salaspils novada bibliotēkā gan Knuta dienas ietvaros, gan Dzejas dienu ietvaros, izrādot Ineses Zanderes “Pasaku par mūzikas instrumentu karaļvalsti”, Nacionālā Botāniskā dārza oranžērijas konferenču zālē (koncerts “Pavasara skaņu svētki”), Salaspils evanģēliski luteriskajā baznīcā (Ziemassvētku koncerts) un Salaspils katoļu baznīcā (koncerts “Vijolītes māmiņai”).

Rīgā esam uzstājušies LNVM nodaļā “Dauderi” (Ziemassvētku koncerts “Runā vijolītes”), LNVM nodaļā “Tautas Frontes muzejs” (kopā ar dziesminieku Haraldu Sīmani, kā arī ieskandinot filmas “Dziesmuvara” seansu), Rīgas ZOO gan abinieku un rāpuļu mājā (vēsturiski tā bijusi koncertzāle un restorāns), gan Baložu mājā, Misiņa bibliotēkā (mākslinieces Vijas Spekkes piemiņas pasākumā), Kultūras pilī “Ziemeļblāzma” (kopā ar bērnu vokālo ansambli “Momo”), Sv. Pētera baznīcā (Ziemassvētku koncertā “Eņģeļa pieskāriens”).

Bebrenē esam pabijuši jau 2 vasaras pēc kārtas – muzicējot gan profesionālās vidusskolas zālē, gan muižiņā, gan katoļu baznīcā ar lielisko akustiku. Šo skaisto Sēlijas nostūrīti esam ļoti iemīļojuši!

Jelgavā esam muzicējuši bibliotēkā (Muzeju nakts ietvaros), divkārt Ģederta Eliasa Mākslas un vēstures muzeja zālē (“Pasaka par mūzikas instrumentu karaļvalsti” ar Inesi Zanderi un Baibu Īvāni – Kronbergu, un studijas Ziemassvētku koncerts “Cigu cagu, vijolīte”).

Lēdmanē studijas skolnieki muzicējuši divos Ziemassvētku koncertos katoļu baznīcā, piedaloties koncertā “Dvēselītes ceļojums” un Burharda Valdisa koncertspēlē “Pazudušā dēla atgriešanās”.

Koncerti pēc iespējas tiek veidoti ar noteiktu tematiku (piem., dažādu tautu mūzika; vijoles vēsture; vijole dzejā un tautas dziesmās u.tml.).

 

Mājkoncerti

 

Studijā vismaz divreiz gadā tiek piedāvāta iespēja uzstāties mājkoncertos – koncertos nelielam klausītāju lokam no pašu vidus, kad nav jāsatraucas par nelaikā vai nevietā iesprukušu noti u.tml. No otras puses tieši mājkoncertos gūtā pieredze, kļūdu analīze pēc tam, ļauj ar lielāku pārliecību uzstāties publiskos koncertos. Mājkoncerti parasti ir tematiski (piem., spocīgs, maskots, radošs u.tml.)

 

Konkursi un festivāli

 

Studijas audzēkņi ar panākumiem piedalījušies arī vietējos un starptautiskos konkursos un festivālos: “Viva la musica” Daugavpilī (pateicības), Mazpilsētu un lauku mūzikas skolu vijolnieku konkursā Inčukalnā (viena 2. vieta un viena 3. vieta), “Uzlecošās zvaigznes” Rīgā (3. vieta), “Christmas wave” Dzintaros (3. vieta), Slovēnijas organizētā Oskara Rīdinga konkursā (Silver award), instrumentālo  ansambļu konkursā “No baroka līdz rokam” Rīgas 10. vidusskolā (II pakāpe), Vivaldi festivālā Rīgas 3. mūzikas skolā.

 

Meistarklases

Meistarība slīpēta arī  dažādās meistarklasēs: pie LNO vijolnieces Sarmas Skarbinikas, krievu vijolnieka Mihaila Kaziņika, baroka spēles specifika pie viola da gamba spēlētājas Laumas Liepiņas, un tautiskas vijolēšanas prasmes – pie Ilgas Reiznieces.

ABRSM (The Associated Board of the Royal Schools of Music) eksāmeni

2015. gada rudenī studija kļuva par oficiālo ABRSM eksaminācijas centra Polijā sadarbības partneri. Kopš 2016. gada audzēkņi dažāda līmeņa eksāmenus, sākot no Prep-test un 2. līmeņa (Grade 2) līdz 5. līmenim (Grade 5) ne tikai Polijā, bet arī Nīderlandē un Anglijā, nokārtojuši kopumā 11 reizes, pārsvarā gūstot augstākos rezultātus – with distinction un with merit.

Vijolītes vasaras un ziemas akadēmijas

Vasaras un ziemas brīvlaikos audzēkņiem tiek piedāvātas akadēmijas, 3 – 5 dienu garas muzikālas un izzinošas nodarbes (skatīt bloga sadaļu Nometnes un meistarklases). Kopā ir notikušas 5 vasaras akadēmijas un 1 ziemas akadēmija ar atšķirīgām tematikām (“Gribu būt komponists”, “Mūzika un matemātika”, “No baroka līdz rokam”,  “Vijole dažādu tautu mūzikā”, “Dzīvnieki mūzikā un dabā”, “Zvaigznes debesīs un vijoļspēlē”). Cenšamies laiku izmantot, gūstot plašāku skatījumu uz mūziku un pasauli.

Solfedžo un mūzikas teorija

Studijā iespēju robežās (ja nokomplektējas grupiņa), tiek nodrošinātas arī solfedžo un mūzikas teorijas nodarbības, kurās kā vadlīnijas tiek izmantotas ABRSM eksāmenu prasības atbilstoši dažādiem līmeņiem.

Spēle ansamblī

Studijā netiek īpaši piedāvātas ansambļa nodarbības, tomēr ārkārtīgi būtiskāss kolektīvās muzicēšanas prasmes un tās sniegto prieku audzēkņiem – no mazākā līdz lielākajam  – izdodas baudīt regulāri, no duetiem, trio un kvartetiem līdz lieliem ansambļiem. Vismaz viens kopējs ansambļa skaņdarbs tiek ieplānots katrā uzstāšanās reizē. Gatavošanās notiek individuālajās nodarbībās, kopīgā saspēle – dažos mēģinājumos pirms koncerta. 2018, gadā mazo vijolnieku ansamblis arī parādīja, ka spēlē atbilstoši pieņemtiem standartiem, iegūstot II pakāpi instrumentālo ansambļu konkursā “No baroka līdz rokam”.

Karalisko gammu pēcpusdienas

Lai motivētu audzēkņus apgūt gammas, kā arī gatavojoties ABRSM eksāmeniem, studijā vienreiz gadā tiek rīkotas Karalisko gammu pēcpusdienas. Audzēkņi atskaņo gammas no karalisko mūzikas skolu apvienotās padomes (ABRSM) programmas, un ne tikai. Īpaši vijolniekus piesaista iespēja vērtēt pārējo biedru gammu atskaņojumus, izmantojot ABRSM punktu sistēmu, kas vienlaikus dod izpratni par vērtēšanas kritērijiem eksāmenos.

Pedagoģiskā un profesionālā tālākizglītība

Studijas pedagoģe Karlīna Īvāne regulāri papildina pedagoģiskās zināšanas dažādos tālākizglītības kursos, kā arī cenšas iepazīt jaunāko pasaulē pieejamo literatūru. Īpaši rūpīgi tiek studēti un praksē izmantoti Saimona Fišera (Simon Fischer) monumentālie vijoļspēles skolas sējumi The Violin Lesson (2013), Practice (2015), Basics (1997), Scales (2012). 2018. gada vasarā savukārt Karlīna nokārtoja ABRSM eksāmenu vijoļspēles pedagoģijā (DipABRSM in Violin Teaching) ar augstāko rezultātu with distinction, iegūstot tiesības izmantot pie vārda titulu DipABRSM. Par eksāmenu lasīt šeit, eksāmenam iesūtīto rakstisko darbu var izlasīt šeit.

Karlīna Īvāne turpina arī aktīvu profesionālo darbību, uzstājoties kā vijolniece, altiste un viola d’amore spēlētāja gan Latvijā, gan ārpus tās. Īpaši var izcelt darbību Starptautiskajā Viola d’amore biedrībā (International Viola d’amore Society), kuras rīkotajos kongresos Karlīna tiek aicināta atskaņot jaundarbus violai d’amore. Karlīna kādu no instrumentiem solo vai kopā ar audzēkņiem vienmēr spēlē arī katrā no studijas koncertiem.

Nošu bibliotēka

 

“Vijolītes” bibliotēka tiek papildināta regulāri, bagātinot to ar krājumiem vijolei un altam no iesācēju līdz pat meistaru līmenim, solo un ansamblī, nodrošinot daudzveidīgu repertuāru koncertiem, eksāmeniem, konkursiem vai vienkārši mājas muzicēšanai. Tāpat tiek papildināta solfedžo un mūzikas teorijas nodarbību norisei nepieciešamā literatūra.

Instrumenti

Līdzekļi iespēju robežās tiek ieguldīti arī nomas instrumentu un to piederumu – tiltiņu, zodturu, stīgu, kalifoliju u.c. iegādei. Tādā veidā  ir nodrošināti apstākļi, kuros apmācība lielākoties var noritēt bez liekas aizkavēšanās.

 

Paldies jums visiem!

Rosība studijā ir raiba, intensīva, dažāda. Gatavošanās koncertiem, konkursiem, eksāmeniem u.c. prasa daudz ieguldītā darba un izturības, bet gūtais gandarījums ikreiz dod motivāciju neapstāties un iesākto turpināt. Paldies visiem mūsu lieliskajiem vecākiem par pacietību un izpratni, bērnus uz mēģinājumiem un koncertiem vadājot, palīdzot ar mājas darbiņiem, arvien biežāk aktīvi iesaistoties arī pašu koncertu norisē – piesakot skaņdarbus, pašiem līdzmuzicējot, suflējot tekstus, palīdzot sakārtot un nokārtot skatuvi utt. Un liels paldies arī pulciņam pieaugušā vecumā spēlēt uzsākušajiem vijolniekiem – jūs iedvesmojat ar neatlaidību un neticami ātro izaugsmi! Kopīgos koncertizbraucienos, pēckoncertu ekskursijās u.tml. izrādījies, ka visi kopā esam arī patiešām jauka kompānija, kas kopā laiku pavada brīnišķīgi un labprāt!

Kāpjam!

 

 

 

Leave a Reply